Co powinieneś wiedzieć o kontenerach


Co powinieneś wiedzieć o kontenerach

Co powinieneś wiedzieć o kontenerach: kontenery morskie to nieodłączny element każdego portu morskiego. Są one używane na całym świecie do transportu morskiego szerokiej gamy towarów – w tym lekkich, masowych i ciężkich.

Budowa kontenerów morskich

Każdy z nas mniej więcej wie, jak wygląda pojemnik. Jest to prostokątna skrzynka, która często może mieć nawet wielkość małego budynku. Kontenery transportowe posiadają podłogi, ściany, dachy i drzwi. Stalowa konstrukcja kontenera składa się z narożnych kolumn i podstaw. Z kolei ramy zawsze buduje się z belek i belek. W każdym kontenerze bardzo ważna jest podłoga, która utrzymuje ciężar przewożonego ładunku. Przejmuje całą masę ładunku. Musi wytrzymać układnice, które przewożą ładunek. W każdym kontenerze znajdują się również specjalne uchwyty, które trzymają ładunek, który ktoś chce przewieźć.

Najmocniejszą częścią każdego kontenera są słupki narożne wyposażone w górne i dolne okucia narożne – służą one do ustawienia i w razie potrzeby podniesienia danego kontenera. Kontenery transportowe posiadają również drzwi dwuskrzydłowe – w zdecydowanej większości przypadków montowane są na zawiasach przyspawanych do słupków narożnych. Z oczywistych względów drzwi muszą być oczywiście całkowicie wodoodporne. Czasami zamykane są aż czterema zamkami z otworami do plombowania i otworami na kłódki. Na wierzchu kontenera nie może znajdować się ładunek.

Stan techniczny kontenera – kto się tym zajmie?

Podczas załadunku kontenera transportowego często odkrywa się, że ma on wiele wad, które wcześniej były niewidoczne na pierwszy rzut oka. To z kolei skłoniło eksporterów i armatorów do dyskusji, kto to spowodował. Warto wspomnieć, że nawet wśród ekspertów nie ma jednoznacznego konsensusu co do tego, jak należy rozłożyć odpowiedzialność za stan techniczny kontenerów.

Wszyscy są zgodni co do jednego: magazyn ma obowiązek dostarczyć kontener do przewoźnika w odpowiednim stanie. Pojemnik transportowy musi być czysty i suchy. Z kolei przewoźnik ma za zadanie sprawdzić, czy dany kontener spełnia wszystkie wymagania określone przez eksportera. Eksporter lub magazyn dokonujący załadunku powinien dokładnie sprawdzić stan techniczny danego kontenera transportowego oraz listę.

Co powinieneś wiedzieć o kontenerach
Co powinieneś wiedzieć o kontenerach

Jest kilka niezwykle ważnych kwestii, o których należy pamiętać podczas weryfikacji aktualnego stanu technicznego danego kontenera. Otrzymany pojemnik transportowy powinien być suchy i czysty. Nie dopuszczaj do silnych zapachów ani nie planuj oczywistych sytuacji w pojemniku. Ta sytuacja jest absolutnie bezwarunkowa. Górna część opakowania transportowego musi być wolna od jakichkolwiek dziur lub wad. Drzwi kontenera powinny zamykać się szybko, sprawnie i płynnie. Nie może być żadnych wątpliwości co do podłogi kontenera – w żadnym wypadku nie może być pęknięta ani złamana.

Jeżeli osoba odpowiedzialna za weryfikację stanu technicznego kontenera wysyłkowego skompletuje wszystkie powyższe elementy, nie będzie starcia ani problemów. Ponadto w przyszłości nikt nie będzie twierdził, że towar był przewożony w nieodpowiednich kontenerach. Warto wiedzieć, że obok największych terminali w Polsce często znajdują się specjalne jednostki dedykowane naprawie i czyszczeniu kontenerów. Jeśli okaże się, że dany kontener transportowy nie spełnia określonych wymagań, to najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług takich firm. Dzięki temu zaoszczędzimy energię i pieniądze na ewentualnych roszczeniach.

Dwa pojemniki – co to jest?

Od pewnego czasu na rynku pojawił się nowy typ kontenera morskiego – kontener morski TWORTY. Nazwa TWORTY pochodzi z języka angielskiego (20 + 40 = dwarty). Jest to kontener z drzwiami i drugimi drzwiami po obu stronach. Dodatkowo drzwi wewnątrz mogą być zamykane i otwierane. Kontenery TWORTY znane są z wszechstronnej innowacyjności i funkcjonalności, dzięki czemu mogą być używane jako jednostki 20′ i 40′ w dowolnym punkcie łańcucha dostaw.

Nowy model kontenerów TWORTY został zaprojektowany przez profesjonalistów, aby koszty relokacji pustych kontenerów były jak najmniejsze. Coraz częściej wybierane są ze względu na ich niezawodność i niesamowitą wydajność.